Monday 19 September 2016

Pengalaman bersalin anak pertama vacuum

Pengalaman Bersalin.

Malam ini aku nak buat throwback.  Throwback 6 bulan lepas punye kisah. Lama nau.  Tajuk entri kali ini pengalaman bersalin.

Aku dijangka bersalin 17/2/2016. Aku memang rancang bersalin kat Hospital Putrajaya, sebab buat checkup semua kat sana. Kebetulan memang rumah mak aku kat sana. Nak dijadikan cerita, suami aku ada job hari Sabtu dan Ahad (13 dan 14 Febuari). Suami aku fulltime photographer, so, kerja dia memang banyak weekend.Jadi, suami aku hantar aku balik rumah ibu aku kat sana. Kalau aku nak terberanak, senang, dah dekat.

Aku memang sakit-sakit pinggang seminggu sebelum tarikh bersalin. Tapi sakit ni boleh tahan lagi. Aku boleh lagi berjalan seperti biasa. Aku ni jenis tak boleh duduk diam. Aku ni tak lah rajin mana, tapi aku memang tak boleh duduk diam, yelah, aku duduk lama-lama sakit pinggang, nak berjalan, nak berjalan ke mana pula dengan perut boyot. Jadi Sabtu petang tu aku basuh bilik air rumah mak aku. Baik punya basuh, aku tak basuh pakai berus yang ada tangkai, aku basuh dengan berus tangan. Haaa, jadi aku mencangkung berus lantai. Siap jalan itik lagi. Aku sentel bagi baik punya. Time tu memang ada terfikir, kang aku terberanak macam mana? Tapi aku positifkan diri balik, kalau buat macam ni lagi bagus, bukaan akan senang, jadi, tak tunggu lama baby nak keluar. haha

Memang betul tekaan aku tu. Esoknya, aku bangun untuk solat subuh, aku dah keluar tanda, darah. Oh tidak!! Kenapa keluar tanda hari ahad? Kalau terberanak hari Ahad, siapa nak teman aku masuk labour room, aku nak suami aku juga teman! Suami aku lepas subuh dah gerak keluar nak pergi kerja. Dia gerak awal sebab pengantin start makeup pukul 7 pagi. Masa dah keluar tanda tu, aku berlari kat ibu aku, kata ada darah, kita kena pergi hospital. Aku dah call husband inform pasal ini. Mak aku tanya, perut aku sakit sangat tak? Aku kata tak sakit sangat. Sakit macam biasa je. Mak aku cakap, kalau tak sakit sangat, tak payah pergi hospital awal, tunggu betul-betul sakit baru pergi hospital. Katanya, normal tu keluar tanda, baby dah start menolak, tu yang keluar darah. Mak aku kerja kat hospital, dah biasa perkara macam ini. Ibu cakap, kalau pergi awal, kalau takda apa-apa diorang suruh balik, kalau ada katil, baru boleh stay kat hospital.

Tapi jujur aku cakap, aku tak rasa sakit sangat. Tanda keluar waktu subuh tu je. Aku usap perut, sambil cakap dengan baby, minta dia jangan keluar hari ini sebab abah dia kerja. Kalau nak keluar, keluar lah malam atau pagi esok.  Aku nak abah dia teman juga masuk labour room. Ini anak pertama, aku memang perlukan sokongan suami. Petang Ahad tu aku baring kat katil, mak aku tengok aku baring, dimarahnya. Ibu kata kalau nak senang bersalin kena banyakkan berjalan. Ibu paksa aku bangun and and suruh berjalan kat lot kedai depan rumah. Ibu aku kerja PPK kat hospital Putrajaya. Dia memang tegas.Aku rasa macam kat hospital kerajaan pula.  Ibu aku teman aku berjalan. Kami tawaf satu lot kedai tu. Setiap kedai kami masuk, haha. Tapi time ni memang aku dah start rasa contraction, dalam  20 minit sekali. Aku jalan perlahan je, kalau sakit, aku berhenti.  Penat tawaf,kami duduk minum kat kedai mamak depan rumah. Ibu orderkan aku air kelapa. Sedap ^.^ Ibu kata kalau minum air kelapa before bersalin, kulit anak cantik. Aku layankan je. Time tu memang perut dah mengeras. AKu rasa orang kat kedai mamak tengok aku berjalan pun akan ingat aku nak bersalin. Mana taknya,  aku berjalan pun dah tak larat

Rumah aku dengan lot kedai tu memang dekat sangat. Tak sampai 500 meter pun. Cuma lintas jalan je. Contraction aku macam tadi juga. Kalau datang sakitnya memang aku duduk tegak. Haha. Aku pun tak tahu macam mana rasa contraction waktu tu. Orang cakap contraction tu sakit, sakit nya memang x boleh nak describe. Yang aku rasa tu aku boleh describe, haha. Rasa dia tak sakit sangat, aku boleh tahan, tapi aku dapat rasa perut dah start mengeras, Aku tanya ibu, macam mana sakit contraction, ibu aku pun tak tahu nak describe macam mana. Dia kata memang sakit. Kalau contraction tu datang, memang dah tak boleh buat apa-apa, baring pun sakit. Kiranya situasi aku sekarang ni okey lagi sebab balik dari tawaf lot kedai tu aku boleh tidur dengan selesa dan lena. Maklumlah, penat berjalan. Haha

Nak tahu bila aku bersalin?? Nanti aku update next entri. Panjang lagi  jalan cerita ni. Anak dah nangis. Nanti anak tidur, aku sambung balik tulis.. bye-bye.

-miss iji-




0 comments :

Post a Comment